רעדן:זרע

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
פֿון װיקיפּעדיע

לויטן זוהר איז מען א רוצח? נישט באקאנט. ►רוני◄ 22:22, 7 סעפטעמבער 2006 (UTC)

בעת חציית הפלפל לשתי חתיכות ניתן לראות בקלות את זרעיו הלבנים-צהובים.בבוטניקה, זרע הוא איבר המשמש חלק ממנגנון הרבייה של הצמחים.

הזרע הוא אחת מבין צורת הרבייה של צמחים, יחד עם נבגים, שלוחות, נצרים, ברוט, וכו'; ברם, בשונה משאר הדרכים האלה, הזרעים קיימים אצל צמחים המתרבים רבייה זוויגית. הזרע נוצר בתוך הפרי לאחר הפרייתה של השחלה על ידי האבקנים. דרך זו נחשבת לצורת ריבוי המפותחת יותר מבחינה אבולוציונית ומתבצעת אצל צמחים המכונים "מכוסי זרע".

החלק המרכזי של הזרע הוא העובר, המתחלק לשורשון ולנצרון. על פי רוב יתווספו אליו גורמים שיסייעו לו, אם לבקיעתו, להזנתו בתחילת דרכו, להגנתו, להתאמה לתנאי סביבה שונים וקשים (לתנאי בצורת, הצפה וכיו"ב).

לזרעים דרכים רבות ושונות להתפזרות בסביבה. לחלקם יש ציצות שערות, המסייעות להנשאות ברוח. לחלקם כושר ציפה מעולה ואי חדירות למים, להנשאות בשטפונות ועל דרכי מים. זרעים אחדים נובטים אך ורק לאחר שריפות (טיפול חם). אחרים נובטים רק לאחר תהליכים ממושכים הנמשכים שנים רבות. זרעים רבים נמצאים בתוך פירות, או ענבות, אשר נאכלים בחשק רב על ידי בעלי חיים שונים, או שיש להם קוצים ו"ווים" שבעזרתם הם נצמדים אליהם ומופצים באמצעותם לאשר יגיעו. זרעים מסוימים נובטים רק לאחר תהליכי עיכול המתרחשים בקיבתו של בעל חיים מסוים, המבטיח טווח נדידה משמעותי.